Sikertörténet a kezdetektől máig: az EUR raklap

Az EUR raklap története a vasúti szállításban használt palettákig nyúlik vissza. Talán nem is hinné, hogy immár több mint fél évszázad telt el azóta, hogy az európai vasutak a könnyebb kezelhetőség érdekében a szállításra használt paletták szabványosítását kérték.

Miért volt szükség az EUR raklapra?

A megrendelők segítségére azonnal egy svéd testvérpár, a Svensson fivérek siettek. Ivar és Tore Svensson a gyümölcsszállításra használt ládák terén szerzett tapasztalatát hasznosította az EUR raklap megtervezésében.

Ez a paletta a messze földön híres svéd dizájn szemléletmódját tükrözte. Erre a merész újratervezésre azért is volt szükség, mert az európai vasúti szállítók a világháború alatt a földrészünkre eljutott amerikai raklapokkal nagyon elégedetlenek voltak.

Az EUR raklap amerikai társához képest forradalmi találmányt jelentett. Erősebb, könnyebb és strapabíróbb volt. Emellett négy oldalról felvehető is, ami rugalmasabbá, könnyebben kezelhetővé tette.

A korábbi rakodási időhöz képest az európai palettával az idő egytizede alatt lehetséges volt felpakolni az árut a vasúti kocsikra.

Nem is csoda, hogy az EUR raklap azonnali siker lett!

Az EUR raklap egyeduralma

A Vasutak Nemzetközi Uniója az ötvenes évek elején Párizsban ülésezett. Ekkor döntötték el, hogy hivatalosan is a Svenssonék formatervét fogadják el szabványnak. Ez a palettatípus ez alkalommal kapta a mai nevét is.

Habár születési helye a vasútnál volt, európai palettánk használata előnyeinek köszönhetően hamar átterjedt más területekre is, ahol nagy mennyiségű árut kellett gyorsan fel- és lerakodni.

Mint amikor a „farok csóválja a kutyát”, az újabb gyártmányú teherautókat, emelővillás targoncákat, sőt az új építésű raktárakat is az újfajta raklaphoz igazították mindenhol Európában. Az új tervezési szempont az lett, hogy a szállítóeszköz vagy raktárépület megfelelő otthont tudjon nyújtani az európai palettának.

A nemzeti szakmai szövetségek keretszerződéseket kötöttek a közkedvelt paletta használatáról, melyek értelmében a szállítóeszközt „palettát palettáért” alapon helyettesíteni, egymás közt cserélni lehetett. Később, az Európai Unió megszületésével ezek a cserefolyamatok már átívelhettek a nemzeti határokon is, ami által az EUR paletta a kontinens gazdasági életének szinte jelképes kellékévé vált.

Szabvány tehát – de azért mégsem mindegy, hogy Ön honnan szerzi be. Ha igazán strapabíró, erős EUR raklapot keres jó ár-érték arányban, akkor forduljon bizalommal a PP Budafokhoz!